niedziela, 15 lutego 2015

PORADNIK ODCHUDZANIA część 1 - Zakupy osoby, która się odchudza

Żeby zacząć się odchudzać, trzeba wiedzieć, co jeść. Wiele osób ma z tym problem. Jak powinna wyglądać zdrowa i lekka lista zakupów, dzięki której będzie można ugotować dużo różnych rzeczy zdrowo, no i żeby to nie było niesmaczne? ;)
Spójrzcie, co powinno znaleźć się w Waszym domu.


Większość tych produktów i tak jecie na co dzień.
Konieczne będzie zainwestowanie w WARZYWA. Nie da się tego przeskoczyć, trzeba je jeść co najmniej do trzech posiłków dziennie. To zupełnie wykonalne :) Warzyw jest tak wiele, że naprawdę każdy wybierze takie, które lubi.
Podstawowe niezbędniki warzywne to:

- brokuły
- pomidory
- papryka (najlepiej czerwona)
- strączkowe: groszek zielony, soczewica czerwona i zielona, fasola, soja
- sałata / mieszanka sałąt
To są rzeczy, które zawsze muszę mieć w domu. Z nimi można zrobić wszystko: użyć do sałatek, jako przegryzki, ugotować do obiadu, zrobić z nich frittatki, omlet z warzywami, warzywa na patelnię. 
Jakie jeszcze warzywa lubisz? Wybierz, kup.
- kalafior
- fasolka szparagowa
- kukurydza
- brukselka
- buraki
- cebula zwykła, czerwona
- kapusta
- bakłażan
- cukinia
- marchewka
- ogórki świeże, kiszone, konserwowe
- oliwki czarne, zielone
- por
- rzodkiewka
- seler naciowy
- ziemniaki
szparagi
Fot. Google.com


Na pewno coś z tego lubisz!

Kolejna podstawowa rzecz to KASZA i ryż. Co najmniej jedna porcja dziennie.
- kasza gryczana
- kasza jęczmienna
- kasza jaglana
- pęczak
- brązowy ryż
- biały ryż
- makaron pełnoziarnisty
Może uznacie mnie za świruskę, ale ja w tej chwili mam w domu wszystkie te wymienione kasze, ryże i dwa rodzaje makaronu ;) Kupić po jednym opakowaniu każdej z tych kasz to nie jest ogromny wydatek ani ciężar. A dzięki nim można codziennie wybierać coś innego. Jedno proste pudełko zawierające 4 saszetki po 100 g to aż 8 porcji (jedna osoba naraz powinna zjadać tylko pół ugotowanej saszetki).
Fot. Google.com


PŁATKI OWSIANE
Uniwersalne, wielofuncyjne, niezbędne :) Do owsianki, do omleta, do placuszków, do zupy (zachowuje się jak pęczak), nawet do muffinek. Codziennie jem je w jakiejś formie. Należy wybierać płatki owsiane zwykłe albo górskie, bo błyskawiczne są słabej jakości (przetworzone, oczyszczone).


JAJKA
Bez nich mi smutno ;)
Jajka na miękko, na twardo, do frittatek, na omlet zwykły i białkowy.

NABIAŁ
- mleko 1,5 lub 2%
- jogurt naturalny
- ser żółty Boryna (ma kilka razy mniej tłuszczu niż zwykły ser żółty)
- camembert light
- ser biały chudy
- mozzarella (niezbyt często)
- feta 12%
- serek wiejski
Mleko jest "wielofuncyjne" - do picia, do koktajli, na owsiankę, ostatnio używam też do odchudzonego ciasta drożdżowego :)
Jogurt naturalny - sam w sobie, jako podstawa sosów do sałatek, dodatek do zupy, zagęszczacz, zmiksowany z owocami jako deser.

OWOCE
- jabłka
- pomarańcze, mandarynki, grejpfruty
- ananas
- truskawki (w tej chwili mrożone, latem świeże)
- cytryna
- banany
To mój niezbędnik zimowy. Kiedy przyjdzie lato, pojawi się mnóstwo owoców sezonowych i będzie można wybierać do woli:
- wiśnie, czereśnie
- śliwki
- gruszki
- borówki, jagody
- brzoskwinie, morele, nektarynki
- arbuz, melon
- agrest
- porzeczki
- maliny, jeżyny
- awokado
Fot. Google.com


Jedna solidna porcja owoców albo dwie mniejsze dziennie wystarczą. 

MIĘSO, RYBY
Większośc osób je mięso, ja też jem. Na tę chwilę nie jestem kompetentna, żeby idealnie doradzać wegetarianom i weganom. Mięsa nie trzeba jeść codziennie. Co drugi dzień zupełnie wystarczy, ale jeśli jesteście mięsożercami i bardzo je lubicie, nauczcie się różnych sposobów na kurczaka :)
Na listę zakupów trafiają:
- pierś z kurczaka 
- kiełbasa z piersi kurczaka Morliny (jedyna taka na rynku - zawiera 92% mięsa, jest bardzo chuda i bardzo smaczna)
- polędwica sopocka, łososiowa
- wędlina z piersi kurczaka
- schab pieczony na kanapki
- tuńczyk w sosie własnym
- łosoś - normalny, ale tak samo dobre są ścinki łososiowe albo tzw. łosoś sałatkowy
- makrela wędzona
- makrela, śledzie w sosie pomidorowym
- dorsz

PIECZYWO
Najlepiej pełnoziarniste. Ja lubię na przykład chleb żytni ze słonecznikiem. Próbujcie różnych ciemnych chlebów i bułek. Szukajcie tych, które najbardziej Wam zasmakują. Sprawdźcie tylko, czy naprawdę są z mąki pełnoziarniostej, a nie zabarwione karmelem na brązowo ;) 
- chleb razowy
- chleb żytni
- pumpernikiel
- chlebek turecki (na słodko - z bakaliami)
- chleb litewski
- chleb z mąki gryczanej
- chleb kołodziej
- chleb żytni na miodzie
- graham
Polecam poradnik jak wybrać i kupić dobry chleb .
Fot. Google.com


Jeśli robicie w domu placuszki, naleśniki, ciasta, a może nawet kiedyś piekliście chleb - coraz łatwiej kupić mąkę pełnoziarnistą. Jest już nawet w Biedronce ;)

CZYM SŁODZIĆ?
- ksylitol (naturalny słodzik z kory brzozy o niskim IG - pisałam o nim TUTAJ)
- miód
- słodkie owoce
- rodzynki


Nie lubię sztucznych słodzików, aspartamu, itp. No po prostu nie lubię, nie jestem przekonana i woę inne rzeczy :)

COŚ SŁODKIEGO
- czekolada gorzka - na początek taka 60%, potem przerzućcie się na tę 70% i wyższą :)
- placuszki z płatków owsianych i jabłek
- miód
- owsianka z owocami suszonymi
- bakalie
- banany
- dżem niskosłodzony 

ZIOŁA, PRZYPRAWY
- cynamon
- bazylia
- curry
- tymianek
- oregano
- koperek
- pietruszka
i co tylko lubicie:)
Smaku dodają także:
- sok z cytryny
- czosnek
- keczup
- musztarda
- chrzan
- sos vinegret
- jogurt naturalny z ziołami

WODA MINERALNA
O tym, dlaczego mineralna jest lepsza niż źródlana, pisałam TUTAJ :)

Teraz pokażę Wam moje przykładowe (dzisiejsze) zakupy.


Moja kotka zawsze pilnuje, co robię ;)


Muszą też być mrożonki - kilka paczek w zamrażalniku jest moim ubezpieczeniem na każdy wypadek :)




A teraz przygotujcie sobie swoją listę, co lubicie, czego chcielibyście spróbować, uwzględnijcie produkty ze wszystkich grup:
WARZYWA
OWOCE
PIECZYWO
KASZA, RYŻ
PŁATKI OWSIANE
JAJKA

MIĘSO, RYBY
ZIOŁA, PRZYPRAWY
MLEKO, NABIAŁ
WODA MINERALNA
Jeśli potrzebujecie - coś słodkiego, miód, ksylitol (ja potrzebuję ;) 

Za pierwszym razem zakupy mogą wyjśc trochę droższe, bo trzeba będzie kupić produkty bazowe - płatki, kasze, mrożonki, warzywa, miód, itp. Kolejne zakupy będą już lepiej zaplanowane, a o planowaniu jadłospisu podczas odchudzania napiszę niedługo :)






11 komentarzy:

  1. Dziękuję, czekam na kolejne posty :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Brakuje mi mięsa czerwonego;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety - kurczak to najlepszy przyjaciel osób, które chca zrzucić trochę kilogramów ;) ale gulasz z chudego mięsa wołowego, schab pieczony do kanapek albo w postaci "kotlecika" pieczonego w piekarniku raz na jakiś czas może odpędzą smutki? ;)

      Usuń
  3. super wpis, bardzo przydatny dla osób zaczynających przygodę z odchudzaniem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo przydatne :)

    OdpowiedzUsuń
  5. dziękuję, to pomoże ułożyc zakupy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jem bardzo podobnie ale muszę przyznać, że z tym słodzeniem korą brzozy to mnie zaskoczyłaś :) wcześniej o tym nie słyszałam :) Życzę powodzenia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę polecam ksylitol, wygląda i smakuje jak cukier, a jest bardzo zdrowy i ma połowę mniej kalorii, zdejmuje z karku wyrzuty sumienia ;)

      Usuń
  7. dobry post, czekam na więcej takich :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Baaardzo fajny post, mamy podobną listę zakupów, tylko ja unikam nabiału :)
    A jedzenie warzyw do każdego posiłku (oprócz śniadania) nie stanowi dla mnie wielkiego wyzwania bo je po prostu uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. A ja osobą odchudzającym się polecam również ziemniaki. Ale nie z kotletem czy sosem. Takie zwykłe pieczone w piekarniku do tego tzatziki np z serka, ogórka, jogurtu i koperku.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...